Polecamy: Canaletto tkwi w szczegółach. Koncepcja i koordynacja publikacji Katarzyna Zawiła, opracowanie tekstów Maria Dydek i inni, redakcja Grażyna Waluga. Warszawa, Miasto Stołeczne Warszawa, 2019

Polecamy: Canaletto tkwi w szczegółach. Koncepcja i koordynacja publikacji Katarzyna Zawiła, opracowanie tekstów Maria Dydek i inni, redakcja Grażyna Waluga. Warszawa, Miasto Stołeczne Warszawa, 2019

W Zamku Królewskim od 23 września 2022 do 8 stycznia 2023 roku prezentowana jest duża wystawa obrazująca dorobek twórczy Bernarda Bellotta zwanego Canalettem. Po jej obejrzeniu postanowiłam rozszerzyć swoją wiedzę o jednym z najsłynniejszych wedutystów XVIII w. Przeczytałam parę książek wydanych od 1955 do 2019 roku. Dziś chciałabym polecić tę najnowszą.

Canaletto tkwi w szczegółach” to pięknie wydana publikacja – na kredowym papierze, z bogatym materiałem ikonograficznym. Tytuł każdego rozdziału, napisany jest ozdobną czcionką; wraz z towarzyszącymi mu pięknymi winietami, zajmuje całą stronę.

W książce zwięźle przedstawione są czasy saskie i okres panowania Stanisława Augusta, bowiem w tej epoce żył i tworzył Bernardo Bellotto zwany Canalettem. Najpierw w Wenecji pod okiem wuja Antonia Canala, później samodzielnie w Dreźnie, Wiedniu i Monachium, wreszcie 13 lat w Warszawie.

Następnie autorzy przedstawiają warszawską architekturę okresu baroku
i klasycyzmu, uwiecznioną przez Bernarda Bellotta oraz innych współczesnych mu malarzy. Publikacja jest, oczywiście, bardzo bogato ilustrowana obrazami, rysunkami historycznymi, a także współczesnymi fotografiami warszawskich gmachów.

Młody czytelnik znajdzie w książce wiele terminów z zakresu historii sztuki, które zostały prosto zdefiniowane i pokazane na konkretnych przykładach w formie rysunków oraz fragmentów obrazów Canaletta.

strona z książki z obrazem kościół reformatorów

Podsumowując: książka o dużych walorach estetycznych i dydaktycznych, przeznaczona dla młodych czytelników, którzy chcą poznać Warszawę, jej historię i kulturę poprzez dzieła włoskiego malarza o sławie europejskiej. Gdybym była historykiem lub historykiem sztuki uczącym w liceum ogólnokształcącym, poleciłabym tę pozycję moim uczniom jako lekturę uzupełniającą.

Jolanta Przybylska
Wydział Opracowania Zbiorów Zwartych i Specjalnych